پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا دوشنبه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | بازار طلا با اهرم دلار سقوط کرد پیش‌بینی بورس فردا دوشنبه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) | شارژ خبری بازار سرمایه در میان ناامیدی سهامداران سکه تمام چند گرم است؟ ایران خودرو با سمند هم خداحافظی کرد تعطیلی ۴۰۰ معدن شن و ماسه در خراسان رضوی دلایل اعتراض خریداران پژو پارس ایران خودرو چه بود؟ آیا ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه دارد؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای افزایش حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران چه بود؟ | معاون وزیر کار مُنکر شد اخبار فروش حواله خوردو جانبازان تکذیب شد قیمت توافقی با دلار ترجیحی | کالا‌ها با دلار چند تومانی وارد می‌شوند؟ یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند
سرخط خبرها

مقررات زدایی از تولید؛ راهکار تحقق سند تحول دولت

  • کد خبر: ۱۰۷۸۷۶
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
مقررات زدایی از تولید؛ راهکار تحقق سند تحول دولت
محسن شرکا - نایب رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی خراسان رضوی

رهبر معظم انقلاب امسال را سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» نام گذاری کردند. همان طور که از نام سال مشخص است، برنامه ریزی برای بهبود وضعیت تولید یکی از اهداف تعیین شده برای امسال است. در کنار این موضوع، دولت در سند تحول به تولید توجه و به رفع موانع از حوزه کارآفرینی و بهبود فضای کسب وکار تأکید کرده است. بدیهی است که تحقق این اهداف نیازمند تدوین نقشه‌ای عملیاتی است که در آن به خواسته‌ها و مطالبات و دغدغه‌های کارآفرینان توجه شود.

در این میان، برخی معتقدند که برای حمایت از تولید باید قوانین و مقرارت مختلفی تصویب شود تا این موضوع به بهبود فضای کسب وکار منجر شود. با این حال، بررسی وضعیت تولید در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که اکنون این بخش با تورمی از قانون‌های مختلف و گاهی متضاد روبه روست که در طول دهه‌های گذشته تصویب شده اند.

همین موضوع سبب شده است تولید گرفتار مشکلات گوناگونی شود و در عمل بازدهی نرخ سرمایه گذاری در این حوزه کمتر شود.

این درحالی است که برای حمایت از تولید باید تلاش شود نرخ حاشیه سود این بخش نسبت به بخش‌های غیرمولد افزایش یابد. ازاین رو، یکی از راه‌های حمایت از تولید در کشور حرکت به سوی مقرارت زدایی از حوزه تولید است. برای تحقق این موضوع باید قانون‌های مخل فضای کسب وکار شناسایی شوند و برای رفع آن‌ها اقدام شود. در کنار این موضوع، توجه به آمایش سرزمینی یکی دیگر از راهکار‌های بهبود فضای کسب وکار است.

بی توجهی به این موضوع سبب شده است به عنوان مثال در حوزه کشاورزی، محصولاتی را بکاریم که با آب وهوای هر منطقه متناسب نیستند یا صنایعی را که مزیت نسبی برای استقرار در یک منطقه ندارند، در همان منطقه ایجاد کنیم. همه این‌ها سبب می‌شود که هم هزینه تولید افزایش یابد و هم نرخ بهره وری سرمایه به شدت کاسته شود.

اصلاح نظام مالیاتی و بیمه‌ای از دیگر مواردی است که باید برای بهبود فضای کسب وکار به آن  توجه شود. باید قانون‌های حاکم بر این دو بخش با اولویت حمایت از فعالیت‌های مولد بازنگری شود تا تولیدکنندگان بتوانند با فشار کمتری به فعالیتشان ادامه دهند.

سهیم کردن بخش خصوصی و تشکل‌های اقتصادی در مقررات گذاری در حوزه کسب وکار‌ها هم از دیگر مواردی است که نقش بسزایی در بهبود فضای کسب وکار کشور دارد. بر این اساس باید تأکید شود که اگر خواهان تحقق شعار سال و اجراشدن سند تحول دولت در حوزه اقتصاد هستیم، یکی از راهکار‌های تحقق آن رفع موانع تولید است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->